IT-hjælp

Har du brug for hjælp til vores IT-løsninger?

Oversigt over skolens IT-løsningerFliser

Vejledning til at søge IT-hjælp

Du kan finde svar på mange IT-spørgsmål via vores oversigt over skolens IT-løsninger. Hvis du har brug for hjælp, kan du kontakte os personligt, på telefon, eller på mail.

Åbningstid

IT-kontoret har som regel åbent hverdage fra lidt før kl. 8:00 til 14:30. (Mange dage åbner vi allerede 7:00, og/eller har åbent til 15:30.)

Personligt

Du er i åbningstiden altid velkommen med din computer og et gyldigt Corona-pas på vores IT-kontor på kontorgangen ved midtertrappen (mellem Lokale 14 og Lokale 15). Er vi ikke lige på vores kontor, så ring på telefonnummeret slået op ved døren – vi er nok lige i nærheden. Vil du være helt sikker på at træffe os, kan du lave en aftale pr. mail eller telefon.

Telefon- og fjernsupport

Du kan ringe til IT-leder Niels Østergård på 3396 4010, eller til IT-supporter Robert Rasmussen på 3396 4020, i åbningstiden.

Vi benytter tit fjernsupport, hvor vi kan se din skærm og betjene din computer mens vi snakker i telefon: Klik på første flise herunder, som midlertidigt installerer TeamViewer på din computer, og giv programmet tilladelse til at køre og til at ændre. På Mac skal man også give adgangstilladelse til Skærmoptagelse (dvs. til at vi kan se din skærm – vi optager ikke!) og Tilgængelighed (dvs. at vi kan styre mus og tastatur). Ring os op i åbningstiden, og fortæl os det ID og den adgangskode, som fjernsupport-programmet viser på din skærm.

Vi kan også benytte Teams i stedet for telefon og TeamViewer, men dér er vi lidt mere begrænsede. Fx kan vi tildele licens til matematikprogrammet TI-Nspire via TeamViewer, men ikke via Teams.

Fjernsupport Teams

E-mail

Mail til IT-leder Niels Østergård no@hfc.dk eller IT-supporter Robert Rasmussen rr@hfc.dk. Vi svarer normalt inden for én arbejdsdag.

Du kan hjælpe os med at hjælpe dig, hvis du i din mail besvarer en del af følgende spørgsmål.

  1. Hvem er du? Oplys dit kursistnummer og/eller fulde navn og fødselsdag.
  2. Hvilke informationer har du? Oplys om du har mailen ”Dine login på Efterslægten”, og om du har skiftet din Efterslægten-adgangskode som beskrevet i mailen.
  3. Hvad kan du logge på? Oplys om du kan logge på hver af siderne
  4. Hvor er problemet? Oplys hvilket hold og hvilken ressource/notesbog/side/underside/e-bog/modul/henvisning/… dit problem omhandler.
  5. Hvad gør du? Hvis det fx drejer sig om en e-bog eller et link, vil vi gerne se præcis de instruktioner din lærer har givet dig. Hvis det er et problem i en notesbog, bruger du så OneNote-appen, OneNote i Teams, eller bruger du OneNote Online i din browser?
  6. Screenshots? Send os meget gerne screenshots der viser problemet – to billeder kan sige mere end 2000 ord! I Windows kan du fx gemme et screenshot i klippebordet med tasten PrintScreen, Fn+PrtScr, eller lignende; på Mac kan du gemme et screenshot på skrivebordet med Cmd+Shift+3. Det er en god idé at sende to screenshots:
    • ét af situationen lige inden du gør det der ikke virker (helst hele skærmen),
    • ét af situationen lige efter.
  7. Office-pakke? Oplys om du har installeret Microsoft Office-pakken fra vores side, eller om du havde den på forhånd, og oplys om du er logget ind i Word (og dermed Office-pakken) med din Efterslægten-konto (brugernavn med @hfc.dk), eller om du er logget ind med en anden Microsoft-konto (brugernavn fx din private mail-adresse eller noget fra en anden skole). Du kan se dit login i Word på siden Filer > Konto.
  8. Computer? Oplys om du bruger Mac eller Windows, og gerne hvilken version (fx Windows 10; macOS 10.15 Catalina). Oplys evt. også, hvilken browser du bruger (fx Chrome, Edge, Firefox, Opera, Safari – eller evt. Internet Explorer, men den fraråder vi til det meste).

Oversigt over skolens IT-løsningerFliser