Målsætning
Det er HF-Centret Efterslægtens mål at medvirke til, at eleverne skaffer sig personlige, almene, sociale og faglige kompetencer, som giver dem forudsætninger for at gribe tidens udfordringer og for personligt at mestre livet i et demokratisk samfund.
Undervisningen og andre faglige, sociale og kulturelle aktiviteter på Efterslægten skal medvirke til, at eleverne bliver dygtige til
at formulere problemstillinger, løse problemer, analysere, abstrahere og overføre viden til nye områder
at tage initiativer, til at samarbejde, vise tolerance, tage stilling og udvise ansvarlighed, engagement og vedholdenhed – og derved opnår selvindsigt og selvtillid
at kommunikere, dvs. lytte, læse, formulere sig skriftligt og mundtligt og beherske brugen af it
at tilegne sig faglig viden, herunder viden om metoder og studieteknik
Strategiske mål
Efterslægten skal være kendt for sin uddannelseskultur drevet af engagerede og udviklingsorienterede medarbejdere, hvor elevernes faglige, sociale og personlige udvikling er i centrum
Efterslægten skal være kendt for sin arbejdspladskultur, der er kendetegnet ved at tiltrække og udvikle dygtige medarbejdere og ved at skabe rum for nytænkning
Efterslægten skal være garant for pædagogisk og didaktisk refleksion og udvikling af HF-uddannelsen
Efterslægten skal være kendt for sine gode og tidssvarende rammer og faciliteter for læring og samarbejde
Efterslægten skal tilbyde en bred vifte af tilrettelæggelser af HF-uddannelsen, som samlet tilgodeser individuelle forløb og er blandt områdets mest eftertragtede
Efterslægten skal være kendt for at støtte, motivere og udfordre kursisterne, så de hver især og i fællesskab kan realisere deres potentiale
Efterslægten skal med målrettet støtte til frafaldstruede elever sikre høj gennemførelse af elevernes planlagte uddannelsesforløb
Efterslægten skal med udgangspunkt i sund drift, god likviditet og en solid balance sikre økonomisk stabilitet, der understøtter vores integritet
Værdigrundlag
Det er Efterslægtens særkende:
- At blandingen af unge og voksne og elever med vidt forskellige forudsætninger opleves og udnyttes som et fortrin.
- At undervisningstilbuddet (både hvad angår fag og tilrettelæggelsesformer) opleves som mangfoldigt og fleksibelt.
- At alle, såvel ansatte som elever, bidrager til et konstruktivt og humørfyldt arbejdsmiljø ved at anerkende hinandens ligeværd og udvise respekt og tillid i det daglige samarbejde
Efterslægten’s vision og mission
Mission
HF-Centret Efterslægten varetager en væsentlig uddannelsesopgave lokalt og regionalt gennem almendannende og kompetencegivende uddannelse for både unge og voksne. Med udgangspunkt i HF-uddannelsen tilrettelægger vi uddannelsesforløb tilpasset vores kursisters forudsætninger og omsætter vores målsætning til synlige resultater. Vi støtter, motiverer og udfordrer vores kursister, så de kan træffe kompetente valg for deres fremtid. Vi lever af at skabe personlige sejre.
Vision
HF-Centret Efterslægten er en attraktiv uddannelsesinstitution, der forener stolte traditioner, mangfoldigt fællesskab og undervisning af højeste kvalitet. Vi er et regionalt kraftcenter for faglig og pædagogisk udvikling og medskaber af fremtidens gymnasiale uddannelsestilbud. Vi er kendt for vores engagement og støtte til den enkelte kursist og for et dynamisk studiemiljø præget af ansvarlighed og arbejdsglæde. Efterslægtens studenter er dygtige og myndige, og de har et solidt fundament af almendannelse og faglig viden, som ruster dem til at træffe kompetente valg i livet.
Ledelsesgrundlag
God ledelse på Efterslægten baner vejen for kursisternes personlige sejre ved at
omsætte vision og strategiske mål til klare forventninger, der giver mening og arbejdsglæde for medarbejderne
sætte rammer og retning for den bedste undervisning, der kan give kursisterne det bedst mulige grundlag for deres videre uddannelse og som verdensborgere
sikre ansvarlighed på alle niveauer ved veldefinerede arbejdsopgaver, klare rollefordelinger samt tillid og autonomi til opgaveløsningen
kommunikere tydelige mål, afspejle Efterslægtens værdigrundlag og tage udgangspunkt i den aktuelle situation
skærpe den enkelte medarbejders organisationsforståelse og organisationsansvarlighed
sikre en evalueringskultur, der er tydelig m.h.t. forventninger og krav
skabe rammer for, at medarbejderne tager aktivt del i udvikling og fornyelse og medvirker til at finde gode og effektive løsninger
prioritere de økonomiske rammer for udvikling
forholde sig til og handle i forhold til den samfundsmæssige og politiske udvikling på uddannelsesområdet
Materiale i undervisningen
Efterslægten er grundlagt på baggrund af oplysningstankens idéer om ytringsfrihed, oplysning, kritisk tænkning og pluralisme (mangfoldighed). Det betyder, at du kan og vil opleve at blive udfordret på dine holdninger og værdier.
I det daglige skolearbejde møder du en lang række fag, der beskæftiger sig med den verden, vi alle er en del af. Når vi bevæger os rundt i de forskellige fags genstandsområde, møder vi fra tid til anden materialer, synspunkter, definitioner og holdninger, der i en nutidig kontekst kan virke stødende for nogen. Når der i undervisningen anvendes undervisningsmateriale, der indeholder synspunkter, ord eller fotos, der kan virke stødende, vil læreren forklare undervisningsmaterialets relevans og nødvendighed i forhold til undervisningsforløbets overordnede emne.
Vi anerkender at hvert enkelt individ selv definerer, hvad der opleves som stødende. men den enkeltes følelser og oplevelser af undervisningsmaterialet, kan ikke have indflydelse på om materialet anvendes eller ej. Formålet med uddannelsen og undervisningen er at danne og uddanne elever, så de kan begå sig som oplyste, kritisk tænkende og myndige borgere i et demokratisk samfund.
Skolens værdigrundlag er anerkendelse af hinandens ligeværd og gensidig respekt. Det er ikke acceptabelt at overtræde skolens studie- og ordensregler med ytringer, der er nedgørende overfor folks hudfarve, udseende, køn eller seksuelle orientering, både i og udenfor undervisningen.