IT

Brug linkene i teksten til at blive klogere på Efterslægtens IT-løsninger.

Vejledning til at søge IT-hjælpFliser

IT på Efterslægten

TO DO: Der er en række ting du skal gøre for at komme godt i gang med vores IT-systemer. De er fremhævet med grønt herunder.

TO DO 1: Bring Your Own Device! Som kursist på Efterslægten skal du medbringe en Windows- eller Mac-computer til undervisning og eksamen – klik her for bl.a. at læse om, hvilke krav vi stiller til computeren!

Til undervisning på Efterslægten og til e-learning bruger vi primært tre platforme:

  • Teams bruger vi til informationer og video-møder.
  • OneNote KLassenotesbog (som findes via Teams) er undervisningsportalen, hvor du finder materialer, e-learning-opgaver m.m. Tidlegere hed den “klassenotesbogen”, og du vil stadig se begge betegnelser.
  • LUDUS Web er systemet hvor du ser skema, lektier, afleverer opgaver og får tilbagemelding.

Du skal bruge dit Efterslægten-login til alle tre. (Du får nok også brug for dit Unilogin, fx til e-bøger, og hvis du skal til skriftlig eksamen – læs om Unilogin længere nede på denne side.) Bemærk: Du må aldrig dele login med andre!

Dit Efterslægten-login består af et brugernavn og en adgangskode. Brugernavnet er nogle steder blot dit kursistnummer (et femcifret tal – hvis din første kontakt med Efterslægten var i år 2000 eller før kan dit kursistnummer dog have færre cifre), og andre steder er det dit kursistnummer efterfulgt af @hfc.dk. Du kan se dit brugernavn i e-boks-beskeden “Dine login på Efterslægten”, som du modtager fra vores IT-kontor kort før skolestart. (Hvis du bliver tilmeldt efter skolestart, modtager du beskeden dagen efter at din tilmelding og eventuel deltagerbetaling er registreret.) Nogle gange betegnes dit Efterslægten-login som mail-adresse eller en Microsoft-konto – i disse tilfælde skal brugernavnet altid slutte med @hfc.dk.

Hvis du er ny på Efterslægten

TO DO 2 – vigtigt!: Skift adgangskoden til dit Efterslægten-login.

Som ny skal du skifte adgangskoden til dit Efterslægten-login, før du kan komme i gang – læs her.

Hvis du ikke er ny

Hvis du før har startet undervisning på Efterslægten, skal du normalt ikke skifte koden til dit Efterslægten-login igen. Hvis du har glemt din adgangskode eller ikke kan logge på systemerne, så kontakt vores IT-kontor. Du kan fx teste dit login ved at prøve at logge på siden mit.hfc.dk.

Programmer

TO DO 3: På din computer skal du have disse tre programmer (apps):

  • Microsoft Word (eller som minimum et program der kan åbne og gemme Word-filer, .docx). Du får Word gratis via Office 365; læs her.
  • Microsoft Teams. Læs her. Læs også her om klasserumsadfærd i teams-møder.
  • Microsoft OneNote. Læs her om, hvordan du gratis får OneNote-programmet, og hvilke versioner af programmet vi anbefaler.

I nogle fag kan du hen ad vejen også få brug for

  • PowerPoint (præsentations-program)
  • Excel (regneark)
  • Acrobat Reader DC (eller et andet program der kan lidt mere med PDF-filer end Edge og Billedfremviser kan)
  • ordbogen.com / Ordbogsprogrammet (sprogfag, evt. dansk)
  • CD-ORD (læse-skrive-støtte til ordblinde, og evt. til sprog og dansk)
  • TI-Nspire CX CAS (matematik)

PowerPoint og Excel vil du normalt få sammen med Word (se Office 365). Læs mere om ordbøgerne her, og om de øvrige programmer her.

Klassenotesbøger

TO DO 4: Skub alle dine klassenotesbøger fra Teams ind i din OneNote-app.

OneNote klassenotesbøger er stedet hvor du finder undervisningsmaterialer, opgaver m.m. Til daglig finder du dem i dit OneNote-program, men første gang du skal ind i en ny OneNote Klassenotesbog skal du via Teams for at få adgang til den, og derfra skal du ”pushe” den ind i programmet OneNote på din computer. Bemærk at indholdet i dine klassenotesbøger nok ikke er klar før første undervisningsdag, men bliver opdateret og synkroniseret løbende. Læs mere her.

LUDUS Web

TO DO 5: Log på LUDUS Web og tjek din mailadresse og dit mobilnummer som beskrevet i dette afsnit.

Du finder LUDUS Web via vores hjemmeside – klik ”LUDUS Web login” øverst. Læs her, hvordan du logger på LUDUS Web.

I LUDUS Web finder du bl.a. dit skema, lektier, fremmøde/fravær og eksamenskarakterer, og det er her du afleverer opgaver. Før login finder du også øverst til højre nogle fliser der linker til andre af vores systemer; efter login finder du fliserne under ”Meddelelser”. Nogle fliser gemmer sig under ”Flere fliser…”

På fanen *Kursist i LUDUS Web kan du opdatere din mailadresse og dit mobilnummer (klik på blyanten ud for det du vil rette). Du har pligt til at holde disse oplysninger opdateret. Mobilnummeret benytter vi bl.a. til SMS-service, fx så lærerne kan give besked om aflyste morgentimer.

Skolemail

TO DO 6: Check din Skolemail – dagligt!

Skolens administration, studievejledere og lærere kommunikerer en række ting via mail. Du kan finde din mail her (eller via flisen på forsiden af LUDUS Web), men læs også mere – fx om, hvordan du kan læse mailen på din mobil – her!

Trådløst net, print, kopi og scan

For at benytte følgende, skal du bruge dit Efterslægten-login – og du skal have skiftet koden først.

Når du er på Efterslægten har du adgang til

  • Trådløst net (nettet hedder HFC-K).
  • Print, kopi og scan på 10 kopiprintere rundt omkring på skolen. Vi tæller dit forbrug af print og kopi, og hvis du rammer kr. 100 på et skoleår (svarer til 285 sort-hvid-A4-sider à 35 øre), skal du betale på IT-kontoret for at printe mere. Farvesider og A3-sider koster dobbelt. Du kan følge din saldo øverst på sky-print-billedet på kopiprinterne.

Unilogin

TO DO 7: Få styr på dit Unilogin!

De fleste af vores kursister får brug for Unilogin til forskellige ting, fx e-bøger og skriftlig eksamen. Hvis du kender dit Unilogin fra en tidligere skole er det fint – men test det lige på siden mitunilogin.dk! Du kan finde dit Unilogin-brugernavn i e-boks-beskeden “Dine login på Efterslægten” – eller du kan bruge dit NemID til at få styr på Unilogin’et. Læs mere her!

Systime

TO DO 8: Få styr på din Systime-konto!

Undervejs i din undervisning får du sikkert også brug for andre ressourcer (fx screeninger eller i-bøger) fra forlaget Systime, eller fra andre forlag der bruger Systimes portal. I så fald vil der ligge et dybt Systime-link til pågældende ressource i din klassenotesbog, eller du får det udleveret af din lærer når du skal bruge det. Men inden du bruger det dybe link, er det mest overskueligt hvis du først får styr på dit Unilogin (se forrige afsnit), og dernæst på dit Systime-login (læs her) – og først derefter benytter det dybe link.

Fliser

Vi har samlet links til nogle hjemmesider du ofte får brug for som “fliser” til højre på forsiden af LUDUS Web. Når du er logget ind på LUDUS Web finder du dem under Meddelelser. Der er mange flere fliser her!

IT-hjælp

Du kan altid finde nærværende oversigt på hfc.dk/it, via hjemmesidens topmenu > Om Efterslægten > For kursister > IT, eller via flisen “IT” på forsiden af LUDUS Web. De enkelte sider vi linker til i oversigten kan du også finde i studiehåndbogen på hfc.dk > Om Efterslægten > For kursister > Studiehåndbog.

Hvis du har brug for hjælp til IT, så er du velkommen på vores IT-kontor! Du kan også sende en mail til os; se vores vejledning til at søge IT-hjælp.

Vejledning til at søge IT-hjælpFliser