IT
Brug linkene i teksten til at blive klogere på Efterslægtens IT-løsninger.
NB: Blå links kræver Efterslægten-login!
Vejledning til at søge IT-hjælp • Nyttige links • Drifts-status
IT på Efterslægten
TO DO: Der er en række ting du skal gøre for at komme godt i gang med vores IT-systemer. De er fremhævet med grønt herunder.
TO DO 1: Bring Your Own Device! Som elev på Efterslægten skal du bruge en Windows- eller Mac-computer, og medbringe den til undervisning og eksamen – klik her for bl.a. at læse om, hvilke krav vi stiller til computeren!
Til undervisning på Efterslægten og til e-learning bruger vi primært tre platforme:
- Teams bruger vi til informationer og video-møder.
- OneNote Holdnotesbog (som findes via Teams) er undervisningsportalen, hvor du finder materialer, e-learning-opgaver m.m. Nogle steder kaldes den “klassenotesbog” i stedet. Hvis du er tilmeldt e-learning, finder du også et velkomstbrev fra din lærer i holdets holdnotesbog.
- LUDUS Web er systemet hvor du ser skema, lektier, afleverer opgaver og får tilbagemelding.
Du skal bruge dit Efterslægten-login til alle tre. (Du får nok også brug for dit Unilogin, fx til e-bøger, og hvis du skal til skriftlig eksamen – læs om Unilogin længere nede på denne side.) Bemærk: Du må aldrig dele login med andre!
Dit Efterslægten-login består af et brugernavn og en adgangskode. Brugernavnet er nogle steder blot dit kursistnummer (et femcifret tal – hvis din første kontakt med Efterslægten var i år 2000 eller før kan dit kursistnummer dog have færre cifre), og andre steder er det dit kursistnummer efterfulgt af @hfc.dk. Du kan se dit brugernavn i den digitale post-besked “Dine login på Efterslægten”, som du modtager fra vores IT-kontor kort før skolestart. (Hvis du bliver tilmeldt efter skolestart, modtager du beskeden dagen efter at din tilmelding og eventuel deltagerbetaling er registreret.) Nogle gange betegnes dit Efterslægten-login som mail-adresse eller en Microsoft-konto – i disse tilfælde skal brugernavnet altid slutte med @hfc.dk.
Hvis du er ny på Efterslægten
TO DO 2 – vigtigt!: Skift adgangskoden til dit Efterslægten-login.
Som ny skal du skifte adgangskoden til dit Efterslægten-login, før du kan komme i gang – læs her.
Hvis du ikke er ny
Hvis du før har startet undervisning på Efterslægten, skal du normalt ikke skifte koden til dit Efterslægten-login igen. Hvis du har glemt din adgangskode eller ikke kan logge på systemerne, så kontakt vores IT-kontor. Du kan fx teste dit login ved at prøve at logge på siden mit.hfc.dk. Hvis det er et stykke tid siden du sidst var aktiv på Efterslægten, er det muligt du skal følge vejledningen for nye kursister i stedet.
Windows: Højreklik på din Windows-knap nede til venstre > vælg Netværksforbindelser > Wi-Fi > Administrer/håndter kendte netværk > find HFC-K på listen > Glem.
Mac: Klik på æblet oppe til venstre > Systemindstillinger > Netværk > vælg Wi-Fi i listen til venstre > klik Avanceret > vælg HFC-K på listen > klik på minus-knappen under listen.
Programmer
TO DO 3: På din computer skal du have disse tre programmer (apps):
- Microsoft Word (eller som minimum et program der kan åbne og gemme Word-filer, .docx). Du får Word gratis via Office 365; læs her.
- Microsoft Teams. Læs her. Læs også her om klasserumsadfærd i teams-møder.
- Microsoft OneNote. Læs her om, hvordan du gratis får OneNote-programmet, og hvilke versioner af programmet vi anbefaler.
I nogle fag kan du hen ad vejen også få brug for
- PowerPoint (præsentations-program)
- Excel (regneark)
- Acrobat Reader DC (eller et andet program der kan lidt mere med PDF-filer end Edge og Billedfremviser kan)
- IntoWords (læse-skrive-støtte til ordblinde, og evt. til sprog og dansk)
- TI-Nspire CX CAS (matematik)
PowerPoint og Excel vil du normalt få sammen med Word (se Office 365). Læs mere om de øvrige programmer her.
Holdnotesbøger
TO DO 4: Skub alle dine holdnotesbøger fra Teams ind i din OneNote-app.
OneNote holdnotesbøger er stedet hvor du finder undervisningsmaterialer, opgaver m.m. Til daglig finder du dem i dit OneNote-program, men første gang du skal ind i en ny OneNote Holdnotesbog skal du via Teams for at få adgang til den, og derfra skal du ”pushe” den ind i programmet OneNote på din computer. Bemærk at indholdet i dine holdnotesbøger nok ikke er klar før første undervisningsdag, men bliver opdateret og synkroniseret løbende. Læs mere her.
LUDUS Web
TO DO 5: Log på LUDUS Web og tjek dit mobilnummer som beskrevet i dette afsnit.
Du finder LUDUS Web via vores hjemmeside – klik ”LUDUS Web” øverst. Læs her, hvordan du logger på LUDUS Web.
I LUDUS Web finder du bl.a. dit skema, lektier, fremmøde/fravær og eksamenskarakterer, og det er her du afleverer opgaver. Før login finder du også øverst til højre nogle links til andre af vores systemer; efter login finder du disse links under ”Meddelelser”. Flere links gemmer sig under knappen ”Nyttige links”
På fanen *Kursist i LUDUS Web kan du opdatere dit mobilnummer (klik på blyanten ud for nummeret). Du har pligt til at holde mobilnummeret opdateret; vi benytter det bl.a. til SMS-service, fx så lærerne kan give besked om aflyste morgentimer.
Skolemail
TO DO 6: Check din Skolemail – dagligt!
Skolens administration, studievejledere og lærere kommunikerer en række ting via mail. Du kan finde din mail her (eller via linket på forsiden af LUDUS Web), men læs også mere – fx om, hvordan du kan læse mailen på din mobil – her!
Trådløst net, print, kopi og scan
For at benytte følgende, skal du bruge dit Efterslægten-login – og du skal have skiftet koden først.
Når du er på Efterslægten har du adgang til
- Trådløst net (nettet hedder HFC-K). Hvis du ikke er ny på efterslægten, skal du læse afsnittet HVIS DU IKKE ER NY ovenfor.
- Print, kopi og scan på kopiprintere rundt omkring på skolen. Vi tæller dit forbrug af print og kopi, og hvis du rammer kr. 100 på et skoleår, skal du betale på IT-kontoret (mobile pay eller betalingskort, minimum 20 kr) for at printe mere. Det svarer til svarer til ca. 300 sort-hvid-A4-sider, mens farvesider og A3-sider koster mere. Du kan følge din saldo på skyprint-siden.
- Nogle få stationære PC’er. Du skal logge på med dit Efterslægten-login, og logge af efter brug. Printeren ”Skyprint” sender direkte til din kø i print-skyen.
Unilogin
TO DO 7: Få styr på dit Unilogin!
De fleste af vores elever får brug for Unilogin til forskellige ting, fx e-bøger og skriftlig eksamen. Hvis du kender dit Unilogin fra en tidligere skole er det fint – men test det lige på siden mitunilogin.dk! Du kan bruge dit NemID eller MitID til at få styr på Unilogin’et. Læs mere her!
Systime
TO DO 8: Få styr på din Systime-konto!
Undervejs i din undervisning får du sikkert også brug for andre ressourcer (fx screeninger eller i-bøger) fra forlaget Systime, eller fra andre forlag der bruger Systimes portal. I så fald vil der ligge et dybt Systime-link til pågældende ressource i din holdnotesbog, eller du får det udleveret af din lærer når du skal bruge det. Men inden du bruger det dybe link, er det mest overskueligt hvis du først får styr på dit Unilogin (se forrige afsnit), og dernæst på dit Systime-login (læs her) – og først derefter benytter det dybe link.
Nyttige links
Vi har samlet links til nogle hjemmesider du ofte får brug for til højre på forsiden af LUDUS Web. Når du er logget ind på LUDUS Web finder du dem under Meddelelser. Der er mange flere nyttige links her!
IT-hjælp
Du kan altid finde nærværende oversigt på hfc.dk/it, via hjemmesidens topmenu > Om Efterslægten > For elever > IT, eller via linket “IT” på forsiden af LUDUS Web. De enkelte sider vi linker til i oversigten kan du også finde i studiehåndbogen på hfc.dk > Om Efterslægten > For elever > Studiehåndbog.
Hvis du har brug for hjælp til IT, så er du velkommen på vores IT-kontor! Du kan også sende en mail til os; se vores vejledning til at søge IT-hjælp.
Vejledning til at søge IT-hjælp • Nyttige links • Drifts-status